Visie
Stages vormen een belangrijk onderdeel van onze opleiding. Om de studenten stapsgewijs voor te bereiden op het werkveld worden de stages zowel in duur als inhoudelijk opgebouwd doorheen de verschillende jaren van de opleiding.
De educatieve bacheloropleiding kleuteronderwijs vormt excellente kleuterleraren die een meerwaarde zijn voor de school. Wij zetten ons maximaal in om excellente en gedreven leraren te vormen, elk met hun eigen persoonlijke en professionele identiteit die vertaald wordt in de X-factor.
- Leraren die enthousiast en met passie voor de klas staan en zo hun leerlingen enthousiasmeren.
- Leraren met een open geest.
- Leraren die sterk betrokken zijn en oog hebben voor de individuele noden van elke leerling.
- Leraren met ondernemingszin en authenticiteit.
Wij slagen er in om het beste naar boven te halen in onze studenten. Bij het afstuderen beschikken ze uiteraard over alle nodige vakinhoudelijke en didactische competenties en ook de nodige soft skills om als leerkracht in te zetten op kwaliteitsvol onderwijs in een duurzame samenleving. Wij leiden onze studenten op tot innovatieve, creatieve professionals en loyale teamspelers die actief het pedagogisch project van de scholen mee helpen vormgeven.
De X-factor van Hogeschool PXL omhelst vier statements (empassie, ondernemend en innovatief, internationaal samen(net)werking en multi- en disciplinariteit) en is het kompas dat ons allen gidst.
De visie van de opleiding én de visie op goed kleuteronderwijs wordt schematisch als volgt weergegeven.
De opleiding hecht veel belang aan het nastreven van de 11 rollen voor de beginnende leraar kleuteronderwijs.
Ze zijn gebaseerd op de het domeinspecifieke leerresultatenkader voor de bacheloropleiding kleuteronderwijs en de basiscompetenties voor de startende leraar kleuteronderwijs, maar ingekleurd door de pijlers van onze eigen opleidingsvisie en de X-factor van de hogeschool.