Planning - verwachtingen - deadlines - LKO1
SEMESTER 1
| Stagedag 1 | 16/10/2025 |
| Stagedag 2 | 21/10/2025 |
| Stagedag 3 | 12/11/2025 |
| Stagedag 4 | 24/11/2025 |
| Stagedag 5 | 10/12/2025 |
SEMESTER 2
Losse snipperdagen:
- 24 /2 /2026
- 11/3/2026
- 19 en 20/3/2026
- 31/3/2026
weekstage:
18/05/2026 tem 22/05/2026
Meer informatie per semester in de bijgevoegde documenten. (zie ander tabblad)
Overzicht data en taken:
Toelichting verwachtingen:
Tijdens de stage van trajectschijf 1 zullen de studenten een aantal observatie-participatiedagen doorlopen. Om deze stage zinvol te maken, geven we in het bijgevoegd document een aantal opdrachten en een overzicht van de stagedagen.
Er zijn verplichte opdrachten en vrij in te plannen opdrachten. Bij de verplichte opdrachten is het belangrijk dat de student de opdracht effectief uitvoert op deze stagedag. De vrij in te plannen opdrachten plant de student zelf in over de stagedagen heen. Men mag altijd meer doen dan gevraagd.
Elke student vervolledigt het document en laadt dit op in de digitale stagemap.
De opdrachten zijn in te delen in drie onderdelen:
- Observeren en reflecteren
- Hoeken
- Activiteiten
De opleiding bereidt de studenten ook voor op co-teaching. Doorheen het academiejaar maakt de student kennis met de verschillende vormen van co-teaching.
Overzicht data en taken:
- under construction
Toelichting verwachtingen:
In deze stageplanning kan je de opdrachten terugvinden die de studenten moeten uitvoeren tijdens de actieve stage. De opdrachten zijn per stagedag telkens onder te verdelen in volgende topics:
- Activiteiten
- Hoeken
- Observeren en reflecteren
Enkele aandachts- en actiepunten om mee te nemen over alle stagedagen heen:
Alle activiteiten worden met veel aandacht opgebouwd. Denk hierbij o.a. aan:
- vertrek voor alle activiteiten van de opgelegde leerplandoelen (document BB) (per activiteit vertrekt de student vanuit minstens 1 opgelegd leerplandoel).
- bewaak de horizontale samenhang binnen de activiteit (vanuit de horizontale samenhang kan een 2de leerplandoel als uitgangspunt genomen worden).
- houd rekening met de beginsituatie van de kleuters,
- maak gebruik van de vakdidactiek en de juiste lesfasen,
- varieer in de sfeerscheppingen én afsluitingen over de activiteiten heen én gebruik hiervoor verschillende materialen
Besteed altijd bij het opstarten van hoekenwerking aandacht aan de hoeken die je als student aanbiedt (welke soort spel, benoemen van nieuwe materialen, terugblik van ervaringen, herhalen van afspraken, spelmogelijkheden,… )
LO-lessen neemt de student zelf in handen, bereidt deze zelf voor en voert deze ook uit. Het is niet de bedoeling dat de student deze lessen aan de LO – leerkracht overlaat. Men geeft minstens 2 LO – lessen. Als dit betekent dat de LO – lessen niet binnen de stage vallen, gaat de student extra naar de stage.
De opleiding bereidt de studenten ook voor op co-teaching. Doorheen het academiejaar maakt de student kennis met de verschillende vormen van co-teaching.
Denk aan de verdere uitwerking van POP tijdens de stage, deze moet af zijn na de laatste stagedag.
Studenten werken met een digitale stagemap , de student deelt deze link met alle betrokkenen toegang hebben tot deze map.
In semester 1 moeten de voorbereidingen niet op voorhand worden bezorgd aan de mentor. Tijdens het uitvoeren van de activiteit, moeten ze wel zichtbaar zijn in de digitale stagemap.
De voorbereidingen (activiteitenfiches, hoekenfiches, ritueelfiches) worden in semester 2 voor de losse stagedagen 5 dagen op voorhand gepost in de digitale stagemap zodat de mentor de voorbereidingen kan nakijken.
Vanaf semester 2 werken studenten met EPOS om hun dagrooster te uploaden, dit moet telkens 5 werkdagen voorafgaand aan de stagedag volledig zijn ingevuld.
Het voorlopige weekrooster wordt 2 weken op voorhand gepost in EPOS.
Het definitieve weekrooster wordt 1 week op voorhand gepost in EPOS.
Wanneer de student zich niet houdt aan de opgestelde deadlines, zijn er gevolgen voor de attitude.
(zie attitude – algemeen stagereglement voor meer informatie)