011 77 50 63 Alida.Pierards@pxl.be

Begeleiden en evalueren - LKO1

Afspraken

Wat als een student door omstandigheden geen duopartner meer heeft of wat als een duopartner stopt met de opleiding?

Indien een student geen duopartner (meer) heeft, dan zal de metor deze rol overnemen. Dit houdt in dat de mentor de lessen zal observeren en kritisch bespreken. De mentor zal m.a.w. de rol van observator en/of assistent op zich nemen. Het is niet de bedoeling dat de mentor de lessen mee zal voorbereiden. De student neemt het initiatief om hierover de juiste afspraken te maken met de mentor.

Begeleiden

Het is belangrijk om te weten dat het leerproces van de student centraal staat tijdens de stages. De studenten mogen en moeten leren uit ervaringen.

De student kan en mag zelf een activiteit kiezen die hij/zij wenst te tonen aan de mentor. Het is uiteraard de bedoeling dat de keuze van deze activiteit doordacht gebeurt én in overeenstemming met de mentor. Vanuit deze keuze kan de student ook aan de mentor vragen om een specifieke activiteit te demonstreren.

Van zodra studenten zelf een activiteit geven, zullen zij hierin nog sterk begeleid moeten worden. De klas/kleuters observeren is een belangrijk aandachtspunt maar uiteraard zijn er ook nog andere aandachtspunten. In het eerstejaar zijn er vier focuspunten die telkens tijdens een stagedag centraal zullen staan. Deze focuspunten zijn opgenomen in de feedbackfiche, de duo-partner én mentor vullen beiden een document in na elke stagedag.

Het gaat om volgende focuspunten:

        • Welbevinden
        • Betrokkenheid
        • Doelgericht werken
        • Materialen

Tijdens het eerste semester kiest een student zelf hoe de stagedag ingevuld zal worden, ondersteund door de stageplanning semester 1. We vragen aan de mentor om na elke stagedag mondeling feedback te geven aan de studenten én per student 1 feedbackfiche in te vullen. Dit document vormt dan de basis om het feedbackgesprek vorm te geven.

In semester 2 vragen we eveneens om per stagedag 1 feedbackfiche per student in te vullen en vervolgens een mondeling feedbackgesprek aan te gaan.

Evalueren

Na de observatie-participatiedagen van semester 1 en een aantal actieve dagen in semester 2 vragen we aan de mentor om per student een algemeen begeleidingsformulier in te vullen zodat de student een overzicht krijgt van positieve punten en groeikansen. Dit document is nog zonder beoordeling. De student bezorgt dit document aan de mentor.
Na de stage in mei vragen we pas om een evaluatieformulier (met beoordeling) in te vullen.

Indien de samenwerking tussen duopartners moeizaam verloopt, wordt verwacht dat het duo eerst pogingen onderneemt om de samenwerking zelfstandig te verbeteren. De lector van praktijkondersteuning wordt betrokken indien het duo dit niet zelfstandig kan oplossen. We stimuleren een professionele samenwerking en stellen samen de nodige afspraken op. We gaan er in eerste instantie van uit dat de samenwerking niet wordt stopgezet. In uitzonderlijke gevallen zal de lector praktijkondersteuning de studenten doorverwijzen naar het opleidingshoofd. Het opleidingshoofd bekijkt dan in samenspraak met de studenten welke verdere stappen moeten worden ondernomen.

Het is de rol van de student om alle activiteiten voor te bereiden. In het begin zal dit vooral zijn aan de hand van de handvaten die aangereikt worden door de verschillende ‘activiteitenfiches met instructies. Vanaf het tweede semester zullen dit echte activiteitenfiches (zonder instructies) zijn. De studenten zullen werken met een digitale stagemap, waarin de voorbereiding van de stage terug te vinden is.

Aan de hand van het weekrooster zelf zal duidelijk gemaakt worden welke student welke activiteiten voor zijn of haar rekening neemt. De mentor zal via deze digitale stagemap feedback kunnen geven. De voorkeur gaat uiteraard naar een persoonlijke ontmoeting waarbij de studenten en de mentor in gesprek kunnen gaan over de gemaakte keuzes. Het is belangrijk dat studenten de gemaakte keuzes kunnen verantwoorden. Naar aanleiding van het gesprek met de mentor wordt deze activiteit – indien nodig – aangepast. Let op: zonder geschreven voorbereiding (vanaf semester 2) gaat een activiteit NOOIT door. De dag voor de effectieve stageweek begint, wordt verwacht dat alle herwerkte documenten zich in de map bevinden.

Voor het begeleidingsbezoek door de lector kiest de student 1 activiteit die hij of zij wil demonstreren en waar hij of zij feedback op zou willen ontvangen. De student kan de keuze van deze activiteit goed verantwoorden.

De keuze kan ook in samenspraak gebeuren met de mentor en de duopartner. Het kan verstandig zijn om een activiteit te kiezen die niet vlot verloopt of waar een aantal tips welkom zijn! Ook geeft de student aan de bezoekende lector aan welk topic hij of zij wilt dat centraal zal staan tijdens de bespreking.

Voor het evaluatiebezoek kiest de student twee activiteiten uit twee verschillende leergebieden die de student op het moment van het bezoek kan uitvoeren. De bezoekende lector kiest welke van de twee activiteiten uiteindelijk uitgevoerd zal worden.

De bezoekende lector laat minstens 2 dagen op voorhand via EPOS aan de student weten wanneer hij of zij dit bezoek mag verwachten. Het is de verantwoordelijkheid van de student om ervoor te zorgen dat de gekozen activiteiten op dat moment ook effectief uitvoerbaar zijn! Voor het herkansingsbezoek mag de bezoekende lector een leergebied en groeperingsvorm/werkvorm (begeleide activiteit in grote of kleine groep) opleggen aan de student. Bij herkansing mag er geen gebruik worden gemaakt van een typeles of proefles. De originele activiteitenfiche wordt in de digitale stagemap opgenomen , deze mag wel worden verbeterd door de mentor maar de eerste versie wordt ook meegenomen in de beoordeling van de student. Deze voorbereidingen worden ten laatste 2 dagen voorafgaand aan de herkansing opgenomen in de digitale map.

Tijdens het herkansingsbezoek zal de student eveneens 1 hoek doelgericht vorm geven, alsook de bijhorende hoekenfiche invullen.

De student zal vanuit de hogeschool uiteraard ondersteund worden door de inhouden die aan bod komen in de verschillende opleidingsonderdelen maar daarnaast zal elke student ook een coachingsbezoek krijgen van een lector en zal het opleidingsonderdeel ‘praktijkondersteuning’ een belangrijke plaats innemen in het leerproces en dus de coaching van de student.

In het eerste semester zal de rol van praktijkondersteuning vooral bestaan in het ondersteunen en het mee voorbereiden van activiteiten en het begeleiden in het maken van keuzes bij deze voorbereidingen. In het tweede semester zal ook de begeleiding van de weekstage aan bod komen maar zal niet elke activiteit mee voorbereid worden.

In dit opleidingsonderdeel zullen ook intervisie en feedbackmomenten een belangrijke rol spelen waarbij er steeds aandacht is voor een van de focuspunten die de student gekozen heeft.

Elke student zal één coachingsbezoek van een lector krijgen voorafgaand aan de stageweek. Een coachingsbezoek zal op voorhand aangekondigd worden aan de student zodat hij/zij dit bezoek ook kan voorbereiden. De student kan en mag zelf een activiteit kiezen die hij/zij wenst te demonstreren aan de coach. Het is uiteraard de bedoeling dat de keuze van deze activiteit doordacht gebeurt en dat de student zijn of haar keuze kan motiveren. Tijdens dit bezoek zal ook één van de vier gekozen focuspunten centraal staan. De keuze kan in samenspraak met de mentor en/of de duopartner gebeuren. Maar tijdens het gesprek zal ook aan bod komen waar de student zich bevindt voor de verschillende competenties.Elke student zal van dit bezoek een verslag krijgen waarin de werkpunten en de eventueel verder gekozen acties duidelijk zullen omschreven worden. Dit bezoek dient als ondersteuning van de student en het verslag van het coachingsbezoek zal dus niet meegenomen worden in de uiteindelijke beoordeling!

Aan dit bezoek wordt geen evaluatie gekoppeld, echter kan er wel een attitude-evaluatie volgen (zie stagereglement).

In semester 2 zal elke student een aangekondigd evaluatiebezoek krijgen van een lector. Dit bezoek vindt live op de stageschool plaats. De student kiest op voorhand tweeactiviteiten binnen twee verschillende leergebieden die hij of zij op dat moment kan uitvoeren en houdt hierbij rekening met de momenten waarop de lector op bezoek kan komen. De bezoekende lector kiest welke van de twee activiteiten uitgevoerd zal worden. De lector zal via EPOS aan de student aangeven wanneer hij of zij zijn bezoek plant.

Tijdens dit bezoek zal ook de digitale stagemap (en dus ook andere activiteitenfiches) grondig worden nagekeken. Indien de student een onvoldoende behaalt tijdens dit evaluatiebezoek krijgt hij of zij de mogelijkheid om 1x te herkansen. Deze herkansing is mogelijk in de periode tussen het evaluatiebezoek en 2 juni, in samenspraak met de mentor én de bezoekende lector. Dit herkansingsbezoek wordt niet noodzakelijk door dezelfde collega uitgevoerd.

Deze herkansing is echter geen verplichting maar de vrije keuze van de student!

Indien de student reeds 2 keer een nul voor attitude kreeg via EPOS, vervalt het recht op dit herkansingsbezoek.

Indien de student bij de herkansing een voldoende behaalt, dan vervalt de onvoldoende van het eerste evaluatiebezoek. Enkel studenten die een onvoldoende behaalden tijdens het eerste evaluatiebezoek kunnen een herkansing vragen. Een student kan m.a.w. niet kiezen voor een herkansing om van een voldoende naar een goed te gaan.

Op het einde van het opleidingsjaar zit de opleidingsraad samen om de evolutie en de beoordeling van de student te bespreken en om de beoordelingen om te zetten naar een cijfer.

Voor eerstejaarsstudenten wordt het eindcijfer bepaald door de beoordelingen van de lector en de mentor.