011 77 50 63 Alida.Pierards@pxl.be

Afspraken

Deelname aan de stages

Studenten doorlopen de volledige voorziene stage. Indien een student gewettigd afwezig is tijdens stage, moet hij/zij die stage in principe inhalen, tenzij uitdrukkelijke toestemming wordt gegeven vanuit de opleiding om dit niet te doen.

Ingeval een student onvoldoende presteert (afwezigheden in voorafgaande didactische activiteiten, gebrek aan attitude, het niet naleven van afspraken met de stageschool, gebrek aan basiskennis en vaardigheden zoals taalvaardigheid) kan een beperkte opleidingsraad beslissen om de actieve stage stop te zetten naar observatiestage. Bij zware problemen en na overleg met de stageschool kan ook de observatiestage geweigerd worden, waardoor de student de opdrachten voor de didactische module niet kan uitvoeren, en hiervoor niet kan slagen.

De keuze van de stagescholen

Studenten leggen zelf contacten met de stagescholen*, maar leggen hun voorstellen uiteraard aan de opleidingsraad ter goedkeuring voor. De opleidingsraad behoudt het recht om een andere stageschool toe te wijzen.

Stagescholen zijn zij die aan onze pluralistische visie beantwoorden. We bereiden onze studenten tijdens de opleiding voor op tewerkstelling in de verschillende netten.

Studenten lopen geen stage in een school waar een familielid (tot de tweede graad) werkzaam is, tenzij een voorafgaand (schriftelijk) akkoord van een beperkte opleidingsraad (opleidingshoofd, vaklector, pedagoog). Dit betekent ook dat studenten geen stage mogen lopen in de school waar hun kinderen naar school gaan. Indien de student zich hier niet aan houdt, is deze stage ongeldig. De stage kan enkel ingehaald worden mits toelating van een beperkte opleidingsraad. De student heeft meldingsplicht. Hij/zij meldt de familierelatie schriftelijk aan het opleidingshoofd, ten laatste in de tweede week van het academiejaar.

In het belang van hun opleiding willen we ervoor zorgen dat studenten met een grote diversiteit aan stagescholen in aanraking komen. De opleiding kan de stageaanvraag van een student wijzigen indien ze oordeelt dat de student te weinig variatie heeft in zijn/haar stageplaatsen. Enkele criteria die bij deze beslissing een rol kunnen spelen:

  • Voldoende verschillende scholen in de loop van de vier jaren.
  • Alle leeftijden doorlopen (peuters, 1KK, 2KK, 3KK).
  • Ervaring opdoen met maatschappelijk kwetsbare kleuters.
  • Afwisseling
    • wijkafdelingen/hoofdafdelingen.
    • allochtone/autochtone kleuters.
    • kleine en grote klasgroepen.

Indien de regio waarin de student wenst stage te lopen te weinig diversiteit te bieden heeft op basis van bovenstaande criteria is de student verplicht minstens één stageperiode buiten de eigen regio te doen. De opleiding kan bijgevolg bindend advies geven m.b.t. de keuze van stagescholen en de aanvraag van de student wijzigen indien dit nodig wordt geacht.

Planning van de stages

De studenten plannen, in samenspraak met de stagementor en de stageschool, 10 dagen stage in als geïntegreerde stage. De stagedagen mogen verspreid worden over het hele academiejaar. Wel wordt er geadviseerd om het grootste gewicht van de stagedagen in semester 1 te laten plaatsvinden. Deze stage wordt doelgericht uitgewerkt volgens de principes van themaplanning of werken zonder thema.

Daarnaast plannen de studenten 3x één week in in het 2de semester en werken deze uit volgens de principes van themaplanning of werken zonder thema.

De studenten kunnen, in samenspraak met de stageschool, vrij de data kiezen.

Er kan echter geen stage gepland worden in de volgende periodes:

  • 18 tot 22/11/2024
  • 10 tot 14/03/2025
  • 12 tot 23/05/2025

Gedrag van de studenten

Aanwezigheden

  • Tijdens de stage dien je minimaal 15 minuten voor aanvang van de activiteiten op de stageschool aanwezig te zijn.
  • Tijdens de middagpauze is aanwezigheid op de stageschool verplicht.
  • Tijdens contactdagen en observatiedagen ben je een volledige dag aanwezig op de stageschool.

De student verwittigt in geval van afwezigheid naast de stageschool en/of de mentor ook zo vlug mogelijk (dus ten laatste in de vroege ochtend van de betrokken stagedag, liefst voor 8u00) de regiolector die – volgens de regioverdeling – op bezoek kan komen. Hij/zij verwittigt ook steeds de stagecoördinator (stagecoördinatorLKA[at]pxl.be) per mail. Indien de student onmogelijk de lectoren of de stagementor tijdig kan verwittigen (vb. bij ongeval), moet in ieder geval zo vlug mogelijk het campussecretariaat Vildersstraat (011/77 53 02 – Els Hendrikx) en de stageschool verwittigd worden. Attesten voor wettiging van afwezigheid moeten binnen de vijf kalenderdagen worden afgeleverd via mijnpxl.be.

Worden deze afspraken niet nageleefd, dan wordt dit verrekend in de beoordeling van de attitudes, of wordt een NUL (0 Att) gegeven. Wanneer een 0 (nul) voor attitude gegeven wordt (0 Att), wordt dit via EPOS meegedeeld aan de student. In het verslag worden kort de omstandigheden vermeld waarin de quotering tot stand is gekomen.

 

Documenten en sjablonen

  • Weekrooster
    • De student maakt het weekrooster op conform het sjabloon en zorgt ervoor dat alle gegevens correct en volledig zijn ingevuld.
    • Het weekrooster wordt tijdig plaats op EPOS geplaatst (zie afspraken vademecum). Het niet-indienen van een weekrooster leidt tot een nul voor attitude.
    • Wijzigingen aan het weekrooster worden zo snel mogelijk ingegeven in EPOS.
  • Activiteitenfiches en stagemap
    • Studenten bezorgen tijdig op voorhand hun voorbereidingen aan de mentor, zodat deze tijd heeft om hierop feedback te geven. De student haalt de voorbereidingen persoonlijk op en houdt zich daarbij aan de afspraken met de mentor. Activiteitenfiches niet tijdig indienen kan leiden tot een nul voor attitude.
    • De student zorg er steeds voor dat de digitale stagemap in orde is.
  • Evaluatieformulieren
    • De evaluaties door de lectoren en de mentor(en) kan je raadplegen via EPOS

Gedrag op de stageschool

Deze regels gelden ook voor het bijwonen van typelessen en het geven van proeflessen.

  • Bij aanvang en afronding van de stage is het verplicht je aan te melden bij de directie.
  • Op de stageplaats hanteer je steeds de gepaste beleefdheids- en omgangsnormen.
  • Tijdens de stage neem je deel aan alle activiteiten die de stageschool organiseert en voer je de taken uit die deel uitmaken van de latere onderwijsopdracht. Concreet betekent dit het uitvoeren van de taken van de mentor (toezichten, refterdienst, verzorgende taken, opruimen van de klas, … .)
  • Op de stageschool heb je aandacht voor je kledij. Zorg dat je op de hoogte bent van afspraken, regels en gewoonten die hieromtrent gelden in de stageschool. Let op het gebruik van piercing, hoofddoeken, te lage broeken,… .
  • De studenten zijn gast op de stageschool en moeten het reglement van de stageschool naleven.

Contactdag

Aan de mentor vragen we om volgende gegevens aan de student te bezorgen:

  • Hun naam en telefoonnummer.
  • Een e-mailadres.
  • De gehanteerde dag- en weekindeling.
  • Toelichtingen en/of lectuur om de opdrachten voor te bereiden.
  • Informatie omtrent buitenschoolse activiteiten (schoolfeest, sportdag, …)
  • Precieze onderlinge afspraken i.v.m. inleveren en terugbezorgen van de voorbereidingen.

Begeleiding

  • Student helpen een zicht te krijgen op de beginsituatie van de klas en zodoende ook helpen bij het inschatten van het niveau van gekozen activiteiten. De ideeën- en afsprakenlijst is hiervoor een leidraad.
  • Studenten uitnodigen om in gesprek te gaan over gemaakte keuzes bij hun voorbereidingen. Zij dienen hun keuzes op vraag van de mentor te verantwoorden.
  • Bereid zijn om activiteiten te geven die door de studenten geobserveerd worden en hierover met hen in gesprek gaan.
  • Uitgevoerde activiteiten van studenten observeren en deze activiteiten met hen bespreken (zie observatiefiche)

Administratie

Activiteiten- en hoekenfiches nakijken en hierop (schriftelijk) feedback geven.

Op het einde van de verschillende stages (10 dagen geïntegreerde stage, 2x 5 dagen weekstage) vult de mentor het beoordelingsformulier in en laadt dit zo snel mogelijk op in de EPOS-omgeving. De student bezorgt hiervoor voor het einde van de betreffende stage een weblink.

Materialen

Een gemotiveerde student wil zijn activiteit met behoorlijk didactisch materiaal stofferen. Hiervoor tast hij soms diep in de geldbeugel (van de ouders?). Mogen wij vragen aan de mentoren om (het prijskaartje van) het benodigde materiaal met de studenten vooraf te bespreken en – waar mogelijk – die materialen die door de kinderen “verbruikt” worden (fruitsla, werkjes voor ouders of grootouders…), door de school zelf te laten betalen.

Problemen

Wij vragen met aandrang dat de stagementoren de opleiding verwittigen bij elk probleem dat zich voordoet. Alleen als de opleiding op de hoogte wordt gebracht van problemen, kunnen wij optreden en tot een oplossing komen die voor alle partijen –zowel stageschool als student – bevredigend is. Noteer ook dat het stagereglement uitdrukkelijk voorziet dat iedere student geacht wordt de inhoud van deze website te kennen en na te leven.

De studenten zullen vanuit de opleiding uiteraard ondersteund worden door de inhouden die aan bod komen in de verschillende opleidingsonderdelen maar daarnaast zal elke student ook begeleid worden door een lector en zal het opleidingsonderdeel ‘praktijkondersteuning’ een belangrijke plaats innemen in het leerproces en dus de begeleiding van de student.

Praktijkondersteuning

De studenten worden ondersteund bij het voorbereiden van de activiteiten en begeleid in het maken van keuzes.

Bezoek(en) door de lector

Tijdens de stagedag 4, 5 of 6 van de geïntegreerde stage, brengt de lector een evaluatiebezoek op de stageschool. Dit zal aangekondigd worden via EPOS. Tijdens dit bezoek zal ook de stagemap (en dus ook andere activiteitenfiches) grondig worden nagekeken.
In de stageweken (2x 5 dagen) krijgen de studenten telkens een onaangekondigd bezoek in week 1 en week 2.

Evaluatie door de lector

Enkel indien de student een onvoldoende behaalt tijdens het evaluatiebezoek in de geïntegreerde stage, krijgt hij of zij de mogelijkheid om 1x te herkansen. Deze herkansing is mogelijk op een vrij te kiezen datum, in samenspraak met de mentor én de bezoekende lector. Deze herkansing is echter geen verplichting maar de vrije keuze van de student en enkel mogelijk indien er geen 2x een nul voor attitude werd gegeven.

Indien de student bij de herkansing een voldoende behaalt, dan vervalt de onvoldoende van het eerste evaluatiebezoek.

Bij een onvoldoende op de evaluatie(s) tijdens de 2 stageweken, is géén herkansing mogelijk.
De evaluerende lector post zo snel mogelijk na het bezoek het verslag in EPOS. Deze verslagen zijn daar raadpleegbaar.