011 77 50 63 Alida.Pierards@pxl.be

Stageconcept - LKO2

Bij het werken zonder thema vallen we terug op het fundament van de rijke leeromgeving, namelijk op het rijk basismilieu en de rituelen. Tijdens deze stageperiode neemt de student dan ook echt de tijd voor het uitwerken van het rijk basismilieu. Daarnaast besteedt de student uitgebreid aandacht aan de rituelen bij de jongste kleuter. Er wordt een antwoord gezocht op de volgende vragen:

  • Staat mijn rijk basismilieu op punt?
  • Zijn de rituelen geautomatiseerd?

Om een antwoord te kunnen formuleren op deze vragen krijgen observeren en reflecteren een centrale plaats binnen het werken zonder thema. Door in te zetten op de observatie-en reflectiecyclus vanuit de focus “kwaliteit van spel” en vanuit “doelgericht werken”, krijgen we niet alleen een antwoord op bovenstaande vragen maar wordt de student ook uitgenodigd tot actie en bijsturing.

Een van de mogelijke acties is het aanpassen van het rijk basismilieu en/of de rituelen i.f.v. de behoeften van de kleuters. Wanneer deze op punt staan maar de kwaliteit van spel nog niet optimaal is, is het interessant bewuste keuzes te maken inzake spelbegeleiding. De ambitie binnen het werken zonder thema is het investeren in het rijk basismilieu maar ook het inzetten op zelfsturing m.b.t. vrij spel van de kleuters. De bedoeling is om zo meer tijd te krijgen voor de kleuters, om ze te leren kennen i.f.v het uitwerken van een aanbod waarin maximale ontwikkelingskansen voor alle kleuters gegarandeerd kunnen worden.

De nadruk ligt dus echt op de zoektocht naar een rijk basismilieu en specifiek op het aanpassen en op punt stellen van dit basismilieu, veel meer dan op het verrijken ervan.

 

Volgens de principes van de themaplanning vertrekt de student vanuit één à twee kernleerplandoelen uit de leergebieden mens en maatschappij en/of wetenschap en techniek. Vervolgens zet de student de stap naar de andere leergebieden.

Voor de eerste week themaplanning in maart, worden de kernleerplandoelen door de opleiding bepaald zodat we zo goed mogelijk kunnen inzetten op de begeleiding van de student. Het is de bedoeling dat de student deze doelen uitwerkt voor de volledige stageweek.

In de opleiding verkennen we samen met de student de doelen. Binnen het gekozen thema is het vervolgens belangrijk dat naast de doelen van mens en maatschappij en/of wetenschap en techniek, bewust gekozen wordt voor andere doelen.  Omdat doelgerichte samenhang in de themaplanning essentieel is, waken we er samen over dat alle doelen op een doordachte manier geïntegreerd worden. Bij het uitwerken van de themaplanning staat naast de doelgerichte samenhang, ook het clusteren van de doelen volgens de cyclus: impressie – oefening/expressie – verankering centraal. Zodra de student deze oefening heeft uitgevoerd, krijgt hij een helder beeld van de activiteiten die hij zal uitvoeren, inclusief het vrij spel in de hoeken.