Trajectschijf 2 van het afstandstraject omvat twee verschillende stagemodules. De stagemodule “Geïntegreerde stage” en de stagemodule “Stage themaplanning”.
De studenten krijgen doorheen het jaar de mogelijkheid om verschillende vormen van co-teaching uit te proberen. Ook de competenties die verbonden zijn met het samenwerken met ouders (informeren en participatie verhogen) worden binnen deze stages ingeoefend. Om deze doelen te verwezenlijken, blijven de drie partners van belang: de mentor (de werkplek), de studenten (junior-collega’s) en de lerarenopleiding, waarbij alle partners een belangrijke gelijkwaardige rol spelen.
Voor alle duidelijkheid: een student van het tweede opleidingsjaar afstandstraject (traject van 4 jaar) kan nog niet zelfstandig functioneren in een kleuterklas. Er dient steeds een mentor aanwezig te zijn die ook de verantwoordelijkheid voor het gebeuren in de klas draagt.
“Geïntegreerde stage”
Deze stage bestaat uit 10 losse stagedagen. Dit betekent dat de student doorheen het hele academiejaar 10 dagen stage kan inplannen in samenspraak met de mentor en stageschool. We adviseren de student om deze dagen te spreiden over de 2 semesters en het grootste gewicht in semester 1 op te nemen.
“Stage themaplanning”
Deze tweede stagemodule bestaat uit twee weken stage. Deze weken mogen per week los van elkaar ingepland worden. De student staat dus in de stageklas van maandag tot vrijdag voor dit stageonderdeel. Deze stageperiode vindt pas plaats vanaf semester 2. Op die manier hebben de studenten de grootste garantie dat ze voldoende leerinhouden behandeld hebben om tijdens deze stage toe te passen.