Stageconcept - LKO1
In het eerste jaar van de opleiding kleuteronderwijs ligt de focus op doelgericht werken. Studenten verkennen eerst de ontwikkelingsdoelen om zich nadien te verdiepen in leerplandoelen. Vervolgens leren ze concrete lesdoelen formuleren. Studenten leren werken met de leerplannen van de drie onderwijsnetten en vertrekken voor zowel activiteiten als hoeken vanuit leerplandoelen. Voor zowel het rijke aanbod aan activiteiten als het rijk basismilieu (rituelen én hoeken) vertrekken studenten vanuit leerplandoelen.
Het is dus erg belangrijk dat ze eerst doelen selecteren en analyseren om vervolgens activiteiten te bedenken en het basismilieu/verrijkingen van de hoeken aan te pakken. De studenten gaan pas naar het einde van jaar 1 nadenken over mogelijke hoeken(verrijkingen) vanuit het thema.
De opleiding kiest bewust voor ‘leren van en met elkaar’ waar duo-stages een mooie uitwerking van zijn. Eerstejaarsstudenten lopen het hele jaar met twee stage in één klas. Studenten kunnen veel van (en met) elkaar leren, daarnaast hebben de duo-stages ook het voordeel dat studenten steun kunnen vinden bij elkaar en dus kunnen functioneren in een veilige leeromgeving.
In deze samenwerking zijn drie partners van belang: de mentor (stageplaats), de studenten en de lectoren (PXL). Alle partners zijn gelijkwaardig aan elkaar.
Studenten leren in de lessen wat co-teaching inhoudt, wat de voor-en nadelen zijn en op welke manier ze dit best kunnen inzetten.
Ze leren een aantal vormen concreet toe te passen:
- in semester 1 leggen we deze vormen op
- naar het einde van semester 2 moeten ze zelf gericht nadenken welke vormen ze wanneer inzetten.
Zie stageplanning voor meer informatie met betrekking tot stagedata.
De vormen waarmee wij werken, zijn:
– Observatiemodel
– Assistentiemodel
– Parallel lesgeven
– Hoekenwerkmodel
– Team teaching
De beslissing in verband met de omzetting van actieve stage in observatiestage op basis van onderstaande criteria wordt genomen nadat de resultaten van de eerste examenperiode. De beslissing wordt genomen door een beperkte opleidingsraad. De beperkte opleidingsraad onderbouwt haar beslissing op basis van de opgesomde criteria.
Omzetting van actieve stage naar observatiestage betekent automatisch dat de student niet meer kan slagen voor het opleidingsonderdeel stage. De student die gedurende de volledige stageperiode observatiestages doet, kan wel ingeschreven blijven voor praktijkondersteuning en deelnemen aan de evaluatie van dit opleidingsonderdeel.
Criteria mbt aanwezigheid lessen praktijkondersteuning en algemene attitude:
- Criteria mbt aanwezigheid tijdens lessen praktijkondersteuning en algemene attitude.
- Meer dan 1 ongewettigde afwezigheid voor Praktijkondersteuning 1 kan leiden tot een stopzetting actieve stage.
- Meer dan 75% gewettigde afwezigheid voor Praktijkondersteuning 1 kan eveneens leiden tot een stopzetting actieve stage.
- Een negatieve beoordeling voor algemene attitude kan leiden tot een stopzetting actieve stage.
Criteria mbt verworven kennis en vaardigheden:
- Op basis van de resultaten van de instaptoetsen en de behaalde resultaten in examenperiodes kan de student worden aanbevolen enige vorm van begeleiding (labo, student point, taalremediëring) te volgen om zijn/haar tekorten bij te werken.
- Wanneer de student tijdens de examens van het eerste semester voor 4 opleidingsonderdelen of meer onvoldoende behaalt, kan dit wijzen op een tekort aan basiskennis voor de actieve stage. In dit geval komt de student in aanmerking voor een omzetting van actieve stage naar observatiestage.
- Een 7/20 of minder behalen voor het opleidingsonderdeel “Het onderwijs, de kleuter en ik” kan leiden tot een stopzetting actieve stage.
Criteria mbt taal:
- Studenten krijgen in de loop van het eerste semester de mogelijkheid extra taalremediëring te volgen. Studenten die onvoldoende scoorden op de starttoets taal, dienen verplicht het online remediëringstraject ontworpen voor Vlhora te doorlopen en een feedbackgesprek met de taalondersteuner aan te gaan. Andere studenten kunnen vrijwillig gebruik maken van de aangeboden remediëring. Wie minder dan 8/20 heeft voor basisvaardigheden komt in aanmerking voor een mogelijke omzetting van actieve stage naar observatiestage.