Stageconcept - LKO2
Bij het werken zonder thema vallen we terug op het fundament van de rijke leeromgeving, namelijk op het rijk basismilieu. Tijdens deze stageperiode neemt de student dan ook echt de tijd voor het uitwerken van het rijk basismilieu. Daarnaast besteedt de student uitgebreid aandacht aan de rituelen bij de jongste kleuter. Er wordt een antwoord gezocht op de volgende vragen:
- Staat mijn rijk basismilieu op punt?
- Zijn de rituelen geautomatiseerd?
Om een antwoord te kunnen formuleren op deze vragen krijgen observeren en reflecteren een centrale plaats binnen het werken zonder thema. Door in te zetten op de observatie-en reflectiecyclus vanuit de focus “kwaliteit van spel” en vanuit “doelgericht werken”, krijgen we niet alleen een antwoord op bovenstaande vragen maar wordt de student ook uitgenodigd tot actie en bijsturing. Een van de mogelijke acties is het aanpassen van het rijk basismilieu en/of de rituelen i.f.v. de behoeften van de kleuters. Wanneer deze op punt staan maar de kwaliteit van spel nog niet optimaal is, is het interessant bewuste keuzes te maken inzake spelbegeleiding. De ambitie binnen het werken zonder thema is het investeren in het rijk basismilieu maar ook het inzetten op zelfsturing m.b.t. vrij spel van de kleuters. De bedoeling is om zo meer tijd te krijgen voor de kleuters, om ze te leren kennen i.f.v het uitwerken van een aanbod waarin maximale ontwikkelingskansen voor alle kleuters gegarandeerd kunnen worden. De nadruk ligt dus echt op de zoektocht naar een rijk basismilieu en specifiek op het aanpassen van dit milieu dan het verrijken van dit milieu. Dit noemen we het starterspakket van werken zonder thema.
Deze stage wordt doelgericht uitgewerkt volgens de principes van de themaplanning. De studenten vertrekken vanuit enkele kernleerplandoelen uit de leergebieden mens en maatschappij en/of wetenschap en techniek. Vervolgens zetten de studenten de stap naar de andere leergebieden.
Voor deze stage zullen de kernleerplandoelen uit de verschillende leergebieden opgelegd worden door de opleiding (een tiental in totaal). Dit is een voorstel van mogelijke kernleerplandoelen maar deze mogen in overleg met de mentor aangepast worden. Al is het wenselijk om vanuit deze doelen te vertrekken omdat we in de opleiding de begeleiding afstemmen op deze doelenset.
Het is de bedoeling dat de studenten deze doelen uitwerken voor de volledige stageweek.
De studenten werken rond een opgelegd thema en zullen tijdens de lessen praktijkondersteuning op de hogeschool in groep op zoek gaan naar creatieve invalshoeken voor dit thema. Binnen deze lessen is er ook ruimte om samen aan de uitwerking van de kernleerplandoelen en de activiteiten te werken. De studenten worden ook ondersteund in hun uitwerking van hun cluster(s) (=uitwerking thema op basis van impressies). Elke student zal vanuit de opleiding uitgebreid feedback krijgen op zijn cluster en op een beperkt aantal activiteitenfiches. Binnen de ondersteuning van de studenten is het dan ook fijn indien voorstellen voor activiteiten gelinkt worden aan de vooropgestelde kernleerplandoelen. Het thema en het overzicht van voorgestelde/opgelegde kernleerplandoelen vanuit de opleiding worden meegedeeld in een brief die de student de eerste observatie-participatiedag zal afgeven.
Ook binnen de themaplanning vormt het voorzien van spelmogelijkheden voor vrij spel een belangrijke plaats. De uitwerking krijgt vorm in het document ‘hoekenfiche’. Deze hoekenfiche bestaat uit een ‘fiche rijk basismilieu’ én een ‘verrijkingsfiche’. In semester 1 leggen we de nadruk op de denkoefening “waarom is deze hoek belangrijk in de kleuterklas? Welke ontwikkelingswaarde heeft hij en in semester 2 verdiepen we ons verder door de koppeling met de leerplandoelen te maken.
Opdat er binnen de planning van de studenten voldoende ruimte blijft voor kindgericht werken, stimuleren we de studenten per stageweek enerzijds tot het inplannen van observatiemomenten en anderzijds tot het laten van een witruimte (=lege ruimte in het weekrooster) in hun rooster die doorheen de week vanuit de behoeftes en interesses
van de kleuters doelgericht kan worden ingevuld. Doorheen dit opleidingsjaar legden we de nadruk op het uitwerken van een rijk basismilieu. Binnen deze stage zetten we de stap naar het verrijken van het basismilieu.