Afspraken
Deelname aan de stages
Studenten doorlopen de volledige voorziene stage. Indien een student gewettigd afwezig is tijdens stage, moet hij/zij die stage in principe inhalen, tenzij uitdrukkelijke toestemming wordt gegeven vanuit de opleiding om dit niet te doen.
Ingeval een student onvoldoende presteert (afwezigheden in voorafgaande didactische activiteiten, gebrek aan attitude, het niet naleven van afspraken met de stageschool, gebrek aan basiskennis en vaardigheden zoals taalvaardigheid) kan een beperkte opleidingsraad beslissen om de actieve stage stop te zetten naar observatiestage. Bij zware problemen en na overleg met de stageschool kan ook de observatiestage geweigerd worden, waardoor de student de opdrachten voor de didactische module niet kan uitvoeren, en hiervoor niet kan slagen.
De keuze van de stagescholen
Stagescholen* worden vastgelegd door alle lectoren van de opleiding (= de opleidingsraad). Zij doen dit op basis van voorstellen van de studenten: zo kan rekening gehouden worden met de woonplaats van de studenten, vervoermoeilijkheden, …
Stagescholen zijn zij die aan onze pluralistische visie beantwoorden. We bereiden onze studenten tijdens de opleiding voor op tewerkstelling in de verschillende netten.
Studenten lopen geen stage in een school waar een familielid (tot de tweede graad) werkzaam is, tenzij een voorafgaand (schriftelijk) akkoord van een beperkte opleidingsraad (opleidingshoofd, vaklector, pedagoog). Dit betekent ook dat studenten geen stage mogen lopen in de school waar hun kinderen naar school gaan. Indien de student zich hier niet aan houdt, is deze stage ongeldig. De stage kan enkel ingehaald worden mits toelating van een beperkte opleidingsraad. De student heeft meldingsplicht. Hij/zij meldt de familierelatie schriftelijk aan het opleidingshoofd, ten laatste in de tweede week van het academiejaar.
In het belang van hun opleiding willen we ervoor zorgen dat studenten met een grote diversiteit aan stagescholen in aanraking komen. De opleiding kan de stageaanvraag van een student wijzigen indien ze oordeelt dat de student te weinig variatie heeft in zijn/haar stageplaatsen. Enkele criteria die bij deze beslissing een rol kunnen spelen:
- Voldoende verschillende scholen in de loop van de vier jaren.
- Alle leeftijden doorlopen (peuters, 1KK, 2KK, 3KK).
- Ervaring opdoen met maatschappelijk kwetsbare kleuters.
- Afwisseling
- wijkafdelingen/hoofdafdelingen.
- allochtone/autochtone kleuters.
- kleine en grote klasgroepen.
Indien de regio waarin de student wenst stage te lopen te weinig diversiteit te bieden heeft op basis van bovenstaande criteria is de student verplicht minstens één stageperiode buiten de eigen regio te doen. De opleiding kan bijgevolg bindend advies geven m.b.t. de keuze van stagescholen en de aanvraag van de student wijzigen indien dit nodig wordt geacht.
Planning van de stages
De studenten nemen in de eerste trajectschijf 10 dagen stage op.
Indien de student overeenkomt om
- 1 dag per week op te nemen, vinden deze dagen plaats tussen 10/02/2025 en 09/05/2025.
- een aantal stagedagen te koppelen aan elkaar (bv. 2 per week), vinden deze dagen plaats tussen 17/02/2025 en 09/05/2025.
- meerdere stagedagen te koppelen worden aan elkaar (bv. meer dan 3 per week), vinden deze dagen plaats tussen 10/03/2025 en 09/05/2025.
Gedrag van de studenten
Aanwezigheden
- Tijdens de stage dien je minimaal 15 minuten voor aanvang van de activiteiten op de stageschool aanwezig te zijn.
- Tijdens de middagpauze is aanwezigheid op de stageschool verplicht.
- Tijdens contactdagen en observatiedagen ben je een volledige dag aanwezig op de stageschool.
De student verwittigt in geval van afwezigheid naast de stageschool en/of de mentor ook zo vlug mogelijk (dus ten laatste in de vroege ochtend van de betrokken stagedag, liefst voor 8u00) de regiolector die – volgens de regioverdeling – op bezoek kan komen. Hij/zij verwittigt ook steeds de stagecoördinator (stagecoördinatorLKA[at]pxl.be) per mail. Indien de student onmogelijk de lectoren of de stagementor tijdig kan verwittigen (vb. bij ongeval), moet in ieder geval zo vlug mogelijk het campussecretariaat Vildersstraat (011/77 53 02 – Els Hendrikx) en de stageschool verwittigd worden. Attesten voor wettiging van afwezigheid moeten binnen de vijf kalenderdagen worden afgeleverd via mijnpxl.be.
Worden deze afspraken niet nageleefd, dan wordt dit verrekend in de beoordeling van de attitudes, of wordt een NUL (0 Att) gegeven. Wanneer een 0 (nul) voor attitude gegeven wordt (0 Att), wordt dit via EPOS meegedeeld aan de student. In het verslag worden kort de omstandigheden vermeld waarin de quotering tot stand is gekomen.
Documenten en sjablonen
- Weekrooster
-
- De student maakt het weekrooster op conform het sjabloon en zorgt ervoor dat alle gegevens correct en volledig zijn ingevuld.
- Het weekrooster wordt tijdig plaats op EPOS geplaatst (zie afspraken vademecum). Het niet-indienen van een weekrooster leidt tot een nul voor attitude.
- Wijzigingen aan het weekrooster worden zo snel mogelijk ingegeven in EPOS.
- Activiteitenfiches en stagemap
-
- Studenten bezorgen tijdig op voorhand hun voorbereidingen aan de mentor, zodat deze tijd heeft om hierop feedback te geven. De student haalt de voorbereidingen persoonlijk op en houdt zich daarbij aan de afspraken met de mentor. Activiteitenfiches niet tijdig indienen kan leiden tot een nul voor attitude.
- De activiteiten vanaf stagedag 5 kunnen niet doorgaan indien er geen schriftelijke voorbereiding is.
- De student zorg er steeds voor dat de digitale stagemap in orde is
- Evaluatieformulieren
-
- De evaluaties door de lectoren en de mentor(en) kan je raadplegen via EPOS
Gedrag op de stageschool
Deze regels gelden ook voor het bijwonen van typelessen en het geven van proeflessen.
- Bij aanvang en afronding van de stage is het verplicht je aan te melden bij de directie.
- Op de stageplaats hanteer je steeds de gepaste beleefdheids- en omgangsnormen.
- Tijdens de stage neem je deel aan alle activiteiten die de stageschool organiseert en voer je de taken uit die deel uitmaken van de latere onderwijsopdracht. Concreet betekent dit het uitvoeren van de taken van de mentor (toezichten, refterdienst, verzorgende taken, opruimen van de klas, … .)
- Op de stageschool heb je aandacht voor je kledij. Zorg dat je op de hoogte bent van afspraken, regels en gewoonten die hieromtrent gelden in de stageschool. Let op het gebruik van piercing, hoofddoeken, te lage broeken,… .
- De studenten zijn gast op de stageschool en moeten het reglement van de stageschool naleven.
Eerste stagedag
De eerste stagedag is een observatiedag om de studenten te laten kennismaken met de mentor, de school- en klaswerking.
Aan de mentor vragen we om volgende gegevens aan de student te bezorgen:
- Hun naam en telefoonnummer.
- Een e-mailadres.
- De gehanteerde dag- en weekindeling.
- Toelichtingen en/of lectuur om de opdrachten voor te bereiden.
- Informatie omtrent buitenschoolse activiteiten (schoolfeest, sportdag, …)
- Precieze onderlinge afspraken i.v.m. inleveren en terugbezorgen van de voorbereidingen.
Begeleiding
Student helpen een zicht te krijgen op de beginsituatie van de klas en zodoende ook helpen bij het inschatten van het niveau van gekozen activiteiten. De ideeën- en afsprakenlijst is hiervoor een leidraad.
Studenten uitnodigen om in gesprek te gaan over gemaakte keuzes bij hun voorbereidingen. Zij dienen hun keuzes op vraag van de mentor te verantwoorden.
Bereid zijn om activiteiten te geven die door de studenten geobserveerd worden en hierover met hen in gesprek gaan.
Uitgevoerde activiteiten van studenten observeren en deze activiteiten met hen bespreken (zie observatiefiche)
Administratie
Activiteiten- en hoekenfiches nakijken en hierop (schriftelijk) feedback geven.
Dagelijks een (kort) verslag maken aan de hand van het document ‘Observatiefiche’ : 1 fiche per stagedag.
Op het einde van de geïntegreerde stage vult de mentor het beoordelingsformulier in en laadt dit zo snel mogelijk op in de EPOS-omgeving. De student bezorgt hiervoor voor het einde van de stage een weblink.
Materialen
Een gemotiveerde student wil zijn activiteit met behoorlijk didactisch materiaal stofferen. Hiervoor tast hij soms diep in de geldbeugel (van de ouders?). Mogen wij vragen aan de mentoren om (het prijskaartje van) het benodigde materiaal met de studenten vooraf te bespreken en – waar mogelijk – die materialen die door de kinderen “verbruikt” worden (fruitsla, werkjes voor ouders of grootouders…), door de school zelf te laten betalen.
Problemen
Wij vragen met aandrang dat de stagementoren de opleiding verwittigen bij elk probleem dat zich voordoet. Alleen als de opleiding op de hoogte wordt gebracht van problemen, kunnen wij optreden en tot een oplossing komen die voor alle partijen –zowel stageschool als student – bevredigend is. Noteer ook dat het stagereglement uitdrukkelijk voorziet dat iedere student geacht wordt de inhoud van deze website te kennen en na te leven.
De studenten zullen vanuit de opleiding uiteraard ondersteund worden door de inhouden die aan bod komen in de verschillende opleidingsonderdelen maar daarnaast zal elke student ook begeleid worden door een lector en zal het opleidingsonderdeel ‘praktijkondersteuning’ een belangrijke plaats innemen in het leerproces en dus de begeleiding van de student.
Praktijkondersteuning
De studenten worden ondersteund bij het voorbereiden van de activiteiten en begeleid in het maken van keuzes.
Begeleidingsgesprekken met en -bezoek(en) door de lector
Na stagedag 3 krijgen de studenten schriftelijke feedback op de stagemap en krijgen ze de kans om een begeleidingsgesprek aan te vragen. Dit gesprek mondt uit in een verslag zonder evaluatie.
Tijdens de laatse 5 stagedagen brengt de lector een evaluatiebezoek op de stageschool. Dit zal aangekondigd worden via EPOS. Tijdens dit bezoek zal ook de stagemap (en dus ook andere activiteitenfiches) grondig worden nagekeken.
Evaluatie door de lector
Enkel indien de student een onvoldoende behaalt tijdens dit evaluatiebezoek krijgt hij of zij de mogelijkheid om 1x te herkansen. Deze herkansing is mogelijk in de periode van 12 mei – 30 mei, in samenspraak met de mentor én de bezoekende lector. Deze herkansing is echter geen verplichting maar de vrije keuze van de student en enkel mogelijk indien er geen 2x een nul voor attitude werd gegeven.
Indien de student bij de herkansing een voldoende behaalt, dan vervalt de onvoldoende van het eerste evaluatiebezoek.
De evaluerende lector post zo snel mogelijk na het bezoek het verslag in EPOS.