011 77 50 63 Alida.Pierards@pxl.be

Begeleiden en evalueren

We maken in de opleiding een duidelijk onderscheid tussen ‘begeleiding’ en ‘evaluatie’. Het begeleiden heeft als bedoeling zowel ondersteunend als verdiepend te zijn. Hierbinnen hebben zowel de mentor, de lerarenopleiding als de student een belangrijke rol.

Op het einde van het opleidingsjaar zit de opleidingsraad samen om de evolutie en de beoordeling van de student te bespreken en om de beoordelingen om te zetten naar een cijfer op basis van de beoordelingen van de lector én de mentor. Hierbij wordt voor de geïntegreerde stage een beslissingsboom gehanteerd en voor de weekstages een procentuele weging van de cijfers.

Voorbereiden

Het is de taak van de student om alle activiteiten voor te bereiden. De studenten zullen werken met een digitale stagemap, waar de voorbereiding van de stage terug te vinden is. De link van deze map zal minstens twee weken voor de aanvang van de stage door de student bezorgd worden aan de mentor.

Voor de weekstages zorgt de student ervoor dat weekplanning voor elke stageweek minstens twee weken op voorhand aan de mentor bezorgd wordt zodat het weekrooster tijdig kan besproken en aangepast worden. De activiteitenfiches (lesvoorbereidingen) worden minstens 1 week voor de start van de stage gepost in de digitale map. Het tijdig indienen van het weekrooster en de activiteitenfiches is een must om constructieve feedback te kunnen krijgen! De mentor geeft feedback waar nodig. De voorkeur gaat hierbij uiteraard uit naar een persoonlijke ontmoeting waarbij de studenten en de mentor in gesprek kunnen gaan over de gemaakte keuzes.

De student zorgt ervoor dat de beide weekroosters van de betreffende stageperiode een week voor aanvang van de stage ook op EPOS wordt gepost.

Het is belangrijk dat studenten de gemaakte keuzes kunnen verantwoorden. Naar aanleiding van het gesprek met de mentor wordt een activiteit – indien nodig – aangepast. Let op: zonder geschreven voorbereiding gaat een activiteit NOOIT door

Reflecteren

Binnen de lessen praktijkondersteuning leren studenten reflecteren over hun eigen stagepraktijk. Dit reflecteren gebeurt onder begeleiding van een pedagoog in de opleiding. De student voert in het kader van reflectie een opdracht uit, waarvan de beoordeling voor 10% in rekening wordt gebracht bij het vastleggen van het cijfer voor stage.

Van de student wordt verder ook verwacht dat hij minstens 2x per week of na een dag geïntegreerde stage schriftelijk reflecteert over een betekenisvol moment en zijn functioneren en zijn keuzes en handelen zo snel mogelijk bijstuurt i.f.v. het creëren van maximale ontwikkelingskansen voor alle kinderen. Een van de bijsturingen is het invullen van de witruimte o.b.v. inzichten uit de reflectie. Na het invullen en uitvoeren van de ideeën uit de witruimte, reflecteert de student op de gemaakte keuzes en de uitvoering. Dit noemen we een cyclische reflectie. 

Deze cyclische reflectie voert de student 1x per week uit tijdens weekstages. De student krijgt een duidelijk overzicht van de reflectieopdrachten die hij dient te verwerken bij een bepaalde stageperiode.

De feedback van de mentor is voor de student heel belangrijk en dit zowel dagelijks als op het einde van een stage(week).

Begeleiden

Tijdens de begeleiding is het belangrijk voor ogen te houden dat het leerproces van de student centraal staat. Bij deze begeleiding gaat het over het uitdagen van de student maar ook over het steun bieden om de uitdagingen aan te durven. Samen met de student op zoek gaan naar zijn doel voor de volgende dag, volgende week of volgende stageperiode is de eerste en belangrijkste stap in het leerproces van de student. 

Tijdens de geïntegreerde stage is het zinvol voor de student om na stagedag 5 een feedbackformulier van de mentor te ontvangen. Zo krijgt de student een duidelijk zich op zijn groeikansen en sterke punten. In het feedbackformulier vat de mentor per rol alle groeikansen en sterke punten samen, zonder een waardeoordeel uit te schrijven. Het feedbackformulier is steeds aanwezig in de stagemap van de student en kan procesgericht ingevuld worden.

Evalueren

Per stagemodule verwachten we één stagebeoordeling van de mentor. Voor de geïntegreerde stage vult de mentor dus een evaluatieformulier in aan het einde van de 10 dagen. Voor de weekstages vult de mentor een evaluatieformulier in na de tweede stageweek van deze module. In totaal zal de mentor 2 evaluaties gegeven hebben.

De mentor kent geen beoordeling in cijfers toe aan deze activiteit. Per rol en voor het geheel wordt een appreciatie uitgesproken volgens onderstaande evaluatieschaal:

  • Zwaar onvoldoende
  • Onvoldoende
  • Voldoende
  • Goed
  • Zeer goed

Het is belangrijk om een beoordeling via EPOS te krijgen van de mentor. Een mondelinge evaluatie kunnen we niet meenemen naar de officiële evaluatievergadering. De verschillende verslagen en de mening van de mentor bepalen mee het eindcijfer voor stage. Deze beoordelingsformulieren worden na een stage via EPOS opgeladen. De student bezorgt hervoor een link aan de mentor. Op basis hiervan wordt door de begeleidende lectoren een cijfer toegekend, dat wordt mee verrekend in het eindcijfer. Het eindresultaat van het mentorcijfer kan negatief zijn ondanks voldoendes van de mentor indien de kwalitatieve beoordeling door de mentor (zichtbaar in de commentaren van het verslag) of de deelbeoordelingen negatief zijn.

Alle verslagen (ook die rechtstreeks aan de opleiding worden bezorgd) worden besproken met de student.

Begeleiden

De student zal vanuit de opleiding uiteraard ondersteund worden door de inhouden die aan bod komen in de verschillende opleidingsonderdelen. Binnen praktijkondersteuning oefenen de studenten de competenties die nodig zijn om zelf gesprekken te voeren én binnen de reflectie-en intervisiemomenten zetten ze deze vaardigheden verder in.

Tijdens de geïntegreerde stage heeft de student recht op een begeleidingsgesprek met een betrokken lector. Dit gesprek kan ingericht worden op basis van een leervraag, feedbackformulier van de mentor, onzekerheden van de student, enz.

Evalueren

Elke student zal over de verschillende stages heen in totaal 3 evaluatiebezoeken krijgen van een lector:

  • 1 evaluatiebezoek zal plaatsvinden tijdens de geïntegreerde stage
  • 1 evaluatiebezoek tijdens stageweek 1
  • 1 evaluatiebezoek tijdens stageweek 2

Het bezoek tijdens de geïntegreerde stage zal aangekondigd worden via EPOS. De bezoeken tijdens de stage themaplanning zijn steeds onaangekondigd.

  • Het cijfer voor de lectoren wordt bepaald door de lectoren LKA betrokken bij stage op basis van de beoordelingen van de individuele bezoeken.

  • Het cijfer voor stage is een beoordeling van basiscompetenties en kan bijgevolg nooit herleid worden tot een puur mathematisch gegeven.

  • Het cijfer kan afwijken van het gemiddelde cijfer/het gemiddelde van de beoordelingen, omdat rekening gehouden wordt met de aard van de tekorten (competenties), de evolutie en de inzet van de student, de positie van de student ten opzichte van de te behalen einddoelstellingen, …

Stagemodule “Geïntegreerde stage”

Voor deze module wordt de eindbeoordeling bepaald door de lector. Het cijfer wordt vastgelegd aan de hand van onderstaande beslissingsboom. Tijdens deze stagemodule krijgt de student één evaluatiebezoek van een lector. Dit bezoek is een momentopname en kan door omstandigheden een onterecht beeld geven van de student. Indien de student na dit bezoek een onvoldoende behaalt, heeft hij recht op een herkansingsbezoek. Dit betekent dat de lector in samenspraak met de student en mentor een nieuwe stagedag inplant en opnieuw op bezoek zal komen. De student houdt zich aan de gemaakte afspraken met de lector en neemt een volledige stagedag over. Dit is een recht, geen plicht. Enkel studenten die een onvoldoende behalen tijdens geïntegreerde stage kunnen een beroep doen op deze herkansing. Deze regel geldt niet voor stagemodule “Themaplanning”.

Stagemodule “Themaplanning”

Voor deze stagemodule wordt de eindbeoordeling bepaald op basis van verschillende evaluaties. De beoordeling van de lectoren bepaalt 80% van het eindcijfer, de beoordeling door mentoren 10% en de reflectieopdracht 10%.