Observatie- en participatiedagen
De observatie-participatiedagen zijn bedoeld om de studenten te laten kennismaken met de mentor, de school- en klaswerking. Per stagemodule adviseren we de studenten om minimaal 2 volle dagen te gaan observeren in de stageklas. Tijdens deze dagen start de student al met het opstellen en invullen van het klasportret in functie van de beginsituatie van de kleuters.
Studenten brengen ook de beginsituatie van de kleuters in kaart zodat ze hiermee rekening kunnen houden bij het uitwerken van hun activiteiten. De student observeert en bevraagt de mentor over de keuzes die de mentor maakt in groeperingsvormen. De studenten worden vanuit de opleiding gestimuleerd om begeleide activiteiten ook in kleine kring te organiseren en zijn dus niet verplicht om alle begeleide activiteiten in grote kring te doen. De student maakt hierin uiteraard doordachte keuzes.
Verder vragen we aan de mentor om voor de stage themaplanning de te behandelen kernleerplandoelen voor de betreffende stage door te geven aan de student. Ook voor deze stage geldt dat we een voorstel doen aan kernleerplandoelen per leerdomein, maar hier mogen in overleg met de mentor aanpassingen in gedaan worden.
Activiteiten die reeds langer vastliggen (zoals kindvrije dagen, pedagogische studiedagen, …) worden ook best zo snel mogelijk gecommuniceerd aan de student. Op deze manier kan de student hiermee rekening houden in zijn planning maar kunnen we hiermee ook rekening houden bij het inplannen van de stagebezoeken vanuit de lerarenopleiding.