011 77 50 63 Alida.Pierards@pxl.be

Samenwerking werkveld

LKO 1 LKO 2 – WZT LKO 2 -THEMAPLANNING LKO 3 – UITGROEISTAGE
📅 Woensdag 23/10/2024 📅 Maandag 21/10/2024 📅 Maandag 6/1/2025 Semester 2 – info volgt later
⌚ 13:30-15:30 ⌚ 10:45-11:45 ⌚  Uur wordt later medegedeeld.
Online via teams – link Online via teams – link Online – link volgt later

De opleidingen kleuter- en lager onderwijs van Hogeschool PXL hebben een werkveldcommissie. Via dit orgaan hebben vertegenwoordigers vanuit de stagescholen (directie, mentoren, …) inspraak in de werking van de opleiding.

Tijdens twee bijeenkomsten per jaar trachten we de inspraak van het werkveld in de opleiding te versterken en stemmen we de verwachtingen van opleidingen basisonderwijs en werkveld op elkaar af.

De nauwe samenwerking binnen de werkveldcommissie leidde al tot interessante initiatieven zoals de hierboven vernoemde samenwerkingsakkoorden, de organisatie van de ontmoetingsdagen basisonderwijs, etc.

Indien u deel wenst uit te maken van deze commissie kan u contact opnemen met het opleidingshoofd via 📧 alida.pierards@pxl.be.

Alle derdejaarsstudenten zijn verplicht om een bachelorproef te maken die uitgetest wordt in de stageschool in semester 2 tijdens de uitgroeistage. In de bachelorproef wordt er een output uitgewerkt op maat van de stageklas. Studenten kiezen een onderwerp uit de aangereikte onderwijskundige thema’s.

In een eerste overleg tussen de student en de lector wordt het onderwerp verkend en biedt de lector bronnen aan zodat de student zich kan verdiepen in het onderwerp. Daarna stapt de student naar de stagementor van de uitgroeistage en bespreken de student en de mentor samen een meer specifieke richting van onderzoek, rekening houdend met de specifieke stagecontext. Tijdens het driehoeksgesprek met student, mentor en promotor, wordt vervolgens het opzet van de bachelorproef definitief afgebakend. Op die manier kan de student al snel het onderzoeksdoel en de centrale onderzoeksvraag met deelvragen definitief maken. Er wordt verwacht dat de student al in semester 1 regelmatig naar de uitgroeistageklas gaat, om de praktijkcontext te verkennen in functie van zijn onderzoek, om data te verzamelen, om overleg te plegen, … De student werkt in co-creatie met de mentor een ontwerp uit dat ook effectief wordt uitgetest in de stageschool van de uitgroeistage. Na de eerste drie weken van de uitgroeistage wordt het ontwerp aangepast aan de hand van de feedback van de mentor. In de laatste vier weken van de uitgroeistage wordt een verbeterde versie van de output uitgevoerd.

Tijdens de contacturen onderzoek verduidelijkt de lector elke onderzoeksfase en rapportering aan de hand van enkele voorbeelden. De studenten doorlopen het onderzoeksproces via de opdrachtfiches per onderzoeksfase. Verder krijgen de studenten ruimte tijdens de intervisies om eigen toepassingen te delen met elkaar en te bespreken. De student licht de mentor in over de tussentijdse deadlines van indienen en laat de mentor de planning ondertekenen. Op die manier is de mentor op de hoogte van het verwachte proces.

Bij de evaluatie van de bachelorproef is de mentor niet betrokken. De eindevaluatie gebeurt na een mondelinge presentatie, in overleg met promotor, interne lezer en een onafhankelijk extern jurylid uit het werkveld. Hierbij worden zowel het onderzoeksproces als de geschreven output geëvalueerd aan de hand van evaluatiecriteria.

Hieronder vind je de evaluatiecriteria omtrent de output:

  • De student ontwikkelt een duurzame output die innovatief is en een praktijkrelevant antwoord biedt op de onderzoeksvraag.
  • De student houdt rekening met alle ontwerpeisen bij het uitwerken van een praktijkrelevante oplossing.
  • De student test (samen met de partner) de output grondig.
  • De student maakt een uitgebreide analyse van de bevindingen en doet nodige bijsturingen.

Marie Vandebroek

Mentoren of directies die graag deel zouden uitmaken van de externe jury bij de bachelorproeven mogen hiervoor ook altijd contact opnemen met Marie Vandebroek.