Werken zonder thema
Tijdens de stageweken werken de studenten zonder thema. Binnen stage ligt de focus op het uitwerken van een rijk basismilieu. De mentor kan mee kiezen welke hoeken tijdens deze stage in de kijker staan. De studenten zullen binnen het uitwerken van het rijk basismilieu leerplandoelen koppelen aan de hoeken. De nadruk ligt echt op de zoektocht naar een rijkbasismilieu en eerder op het aanpassen van dit milieu dan het verrijken van dit milieu. Studenten zullen tijdens observatie-participatiedagen zicht moeten krijgen op de invulling van een rijk basismilieu én op de organisatie van het vrij spel. Uiteraard ligt de focus ook op het leren kennen van de kleuters, dit door mee te spelen en te observeren. De studenten zorgen ervoor dat ze een duidelijk zicht hebben op de aanwezige hoeken en tafels. Het is een fijne uitdaging en een goede oefening voor studenten om na te gaan op welke manier de materialen van de mentor tijdens contactdagen deel uitmaken van een rijk basismilieu. De meerwaarde van de hoek (het ‘waarom’ van de hoek) in de klas is hierbij een belangrijke focus. Indien de student hier zicht op krijgt tijdens de contactdagen is het interessant (een magje) om het sjabloon van het basismilieu volledig in te vullen.
Binnen deze stage verwachten we dat de student bestaande hoeken in het rijk basismilieu uitwerkt. De student vertrekt dus vanuit de hoeken die reeds bestaan in het aanbod van de mentor. Daarnaast ontwikkelt de student (minstens) één nieuwe hoek.
Meer concreet verwachten we bij beide mogelijkheden het volgende:
Rijk basismilieu van nieuwe hoek vorm geven (#1)
Rijk basismilieu
- De student introduceert een nieuwe hoek en werkt het basismilieu voor deze hoek uit rekening houdend met de doelgroep
- De student werkt het sjabloon basismilieu uit en geeft het volledige rijk basismilieu weer ook al spelen de kleuters mogelijk niet met alle materialen. Het keuzeaanbod is duidelijk en de keuze ligt bij de kleuters.
- De student koppelt doelen aan het rijk basismilieu!
- De student realiseert en introduceert het rijk basismilieu in de stagepraktijk.
- De student focust zich tijdens deze week stage op het realiseren en optimaliseren van het rijk basismilieu. De student zal het rijk basismilieu scannen i.f.v. het vervolledigen en het optimaliseren van het rijk basismilieu eerder dan het verrijken van het milieu. De koppeling van begeleide verplichte activiteiten (BVA’s) en begeleide keuzeactiviteiten (BKA’s) om de kleuters uit te dagen tot uitdagend spel in de hoeken is van belang om het rijk basismilieu tot zijn recht te laten komen. De begeleide activiteiten staan dan ook enkel in het teken van het optimaliseren van het spel in het rijk basismilieu.
Verrijkingen
Verrijkingen worden niet gevraagd. De studenten weerhouden zich van het verrijken (creëren van nieuwe spelmogelijkheden) en leggen de focus op het optimaliseren van het basisaanbod.
Rijk basismilieu o.b.v. een bestaande hoek van de mentor vorm geven (#2)
Rijk basismilieu
- De student scant het aanbod inzake rijk basismilieu van de mentor en kiest bewust waar hij verder mee aan de slag gaat.
- De student overlegt met de mentor over het basisaanbod en doet indien nodig en mogelijk een aantal aanpassingen (materialen wegnemen of toevoegen) om het rijk basismilieu vanuit eigen perspectief (studentperspectief) als volledig te kunnen ervaren.
- De student werkt na overleg met de mentor de fiche rijk basismilieu uit (waarom ontwikkelingsdomeinen-materialen) en geeft het volledige rijk basismilieu met keuzemogelijkheden voor de kleuters weer
- De student koppelt doelen aan het rijk basismilieu!
- De student realiseert en introduceert het rijk basismilieu (aanpassingen) tijdens de stage.
- De student focust zich tijdens deze week stage op het realiseren en optimaliseren van het rijk basismilieu. De student zal het rijk basismilieu scannen i.f.v. het vervolledigen en het optimaliseren van het rijk basismilieu eerder dan het verrijken van het milieu. De koppeling van begeleide verplichte activiteiten (BVA’s) en begeleide keuze activiteiten (BKA’s) om de kleuters uit te dagen tot uitdagend spel in de hoeken is van belang om het rijk basismilieu tot zijn recht te laten komen. De begeleide activiteiten staan dan ook enkel in het teken van het optimaliseren van het spel in het rijk basismilieu.
Verrijkingen
- De student voorziet per rijk basismilieu een (doelgericht) verrijkingsaanbod en werkt de verrijkingsfiche uit.
- De student maakt bewuste keuzes wanneer hij de stap van basismilieu naar verrijkingsaanbod zal maken.
- De student is niet verplicht om voor elk van de basismilieus ook het verrijkingsaanbod te introduceren
De student zal deze stage met een dagplanning i.p.v. met een weekplanning werken. Deze dagplanning zal dagelijks aangevuld worden voor de dag nadien en dit vanuit gerichte observaties en reflecties. Het aantal observatiemomenten wordt in deze stage opgevoerd tot het dagelijks uitvoeren van gerichte observaties (observeren of observeren & meespelen). Het aantal witruimtes (=ruimtes in het weekrooster die nog niet ingepland zijn bij de start van de stage) zal door de eigenheid van deze stage ook opgevoerd worden. De student overlegt dagelijks met de mentor over de plannen voor de dag nadien. Gezien de aard van de stage is het voor de mentor ook niet mogelijk om de voorbereidingen een week op voorhand te krijgen en/of na te kijken. De feedback tijdens de stage is dan ook van groot belang. Het leren van en met elkaar krijgt binnen deze stage vorm doordat studenten mekaar zullen ondersteunen bij het uitwerken en voorbereiden van het rijk basismilieu